نکات باتری کارتخوان

اهمیت باتری کارتخوان سیار

کارتخوان‌های سیار برای تامین انرژی خود به یک منبع تغذیه یا باتری احتیاج دارند. باتری یکی از مهم‌ترین اجزای دستگاه کارتخوان سیار است. هر دستگاه کارتخوان باتری مخصوص خود را دارد. سلامت باتری کارتخوان بسیار اهمیت دارد؛ چرا که کارکرد دستگاه به آن وابسته است.

در صورتی که باتری دستگاه کارتخوان خراب باشد، انرژی مورد نیاز کارتخوان به خوبی تامین نخواهد شد و دستگاه خاموش می‌شود. برای استفاده بهتر از دستگاه‌های کارتخوان، باید همه نکات و ویژگی‌های مربوط به باتری این دستگاه‌ها را بدانید. هدف از نوشتن این مقاله آشنا کردن شما با باتری دستگاه‌های کارتخوان است.

انواع باتری دستگاه‌های کارتخوان

بیشتر دستگاه‌های کارتخوان دو باتری دارند. یک باتری که قابل مشاهده و قابل تعویض توسط کاربر است. باتری دوم جزء اجزای داخلی کارتخوان به شمار می‌آید و مخصوص عملیات‌ داخلی دستگاه است. باتری دوم فقط با جدا کردن قسمت پشتی دستگاه قابل مشاهده است و باید توسط تعمیرکاران مجاز تعمیر و یا تعویض شود. انرژی مورد نیاز برای عملیات‌ مختلف دستگاه توسط باتری خارجی تامین می‌شود. ظرفیت ذخیره‌سازی انرژی الکتریکی توسط باتری خارجی تعیین‌کننده میزان کارکرد دستگاه بدون نیاز به شارژ است. باتری خارجی انواع مختلفی دارد که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

جایگاه باتری خارجی در دستگاه کارتخوان

باتری لیتیوم- یون

باتری‌های لیتیوم-یونی، خانواده پرکاربردی از باتری‌ها هستند. این نوع باتری‌ها چگالی انرژی بالایی دارند و میزان زیادی از انرژی الکتریکی را با تراکم بالا در خود ذخیره می‌کنند. یک باتری لیتیوم- یونی در مقایسه با باتری قدیمی هم وزن خود انرژی بسیار بیشتری ذخیره می‌کند.

این ویژگی باعث می‌شود که وزن باتری‌ها سبک‌تر باشد و گزینه مناسبی برای دستگاه‌های الکترونیک قابل حمل باشند. کارکرد باتری لیتیوم- یونی بر اساس حرکت یون‌های لیتیوم است. با حرکت یون‌‌ها از سمت الکترود مثبت به منفی باتری لیتیوم- یونی شارژ می‌شود.

هنگام تخلیه شارژ، حرکت یون‌ها برعکس است. وقتی همه یون‌ها از الکترود منفی به مثبت برگشتند، انرژی موجود در باتری به طور کامل تخلیه شده است و دستگاه به شارژ مجدد نیاز دارد. قیمت پایین در کنار ویژگی‌های باتری‌های لیتیوم- یونی باعث شده است تا این خانواده انتخاب خوبی برای باتری کارتخوان سیار باشد.

باتری لیتیوم- پلیمری

نوع دیگری از باتری‌ها، باتری‌های لیتیوم پلیمری هستند. این باتری‌ها نسل جدیدی از باتری‌ها هستند و بعد از باتری‌های لیتیوم- یونی وارد بازار شدند. کارکرد باتری‌های لیتیوم- پلیمری مشابه باتری‌های لیتیوم- یونی است. با این تفاوت که ماده‌ای به نام الکترولیت ژل، به عنوان کاتالیزور به اجزای این باتری اضافه شده است.

این ماده متخلخل است و یون‌ها از بین آن‌ حرکت می‌کنند. وجود این ماده در باتری باعث می‌شود حرکت یون‌ها از الکترود مثبت به منفی سریع‌تر شده و باتری در زمان کوتاه‌تری شارژ شود. باتری‌های لیتیوم- پلیمری یک مدار محافظ دارند تا جریان را از نظر ولتاژ در محدوده ایمنی نگه دارند.

این نوع باتری‌ها بر خلاف باتری‌های لیتیوم- یونی به قاب فلزی محافظ نیاز ندارند؛ به همین دلیل وزن بسیار پایین‌تری دارند. استفاده از این باتری‌ها در دستگاه‌های الکترونیکی باعث شده است تا وزن دستگاه‌ها به طور قابل توجهی پایین‌تر بیاید. قیمت باتری‌های لیتیوم- پلیمری نسبت به سایر باتری‌ها بالاتر است و استفاده از آن‌ها به عنوان باتری کارتخوان سیار خیلی رایج نیست.

انواع باتری دستگاه‌های کارتخوان

مشکلات رایج باتری دستگاه‌های کارتخوان

مشکلات رایج باتری در دستگاه های کارتخوان شامل موارد زیر می‌شود:

  • در دستگاه‌های کارتخوان سیار، میزان مصرف لحظه‌ای انرژی توسط چاپگر، آرمیچر، و ماژول اینترنت بسیار بالا است. بنابراین در صورتی که باتری ضعیف باشد، نمی‌تواند جریان مورد نیاز دستگاه را تامین کند و دستگاه اصطلاحا کم می‌آورد. در صورت بروز چنین مشکلی دستگاه حین کار خاموش یا ریست می‌شود.
  • یکی دیگر از دلایلی که موجب اختلال در عملکرد باتری و خاموش شدن دستگاه می‌شود، ضعیف بودن برد محافظ است. برد محافظ جریان برق دستگاه را کنترل می‌کند. در صورتی که این برد ضعیف و بی‌کیفیت باشد، تامین جریان به درستی صورت نمی‌گیرد و دستگاه خاموش می‌شود.

روش‌های تست سلامت باتری کارتخوان

همانطور که گفته شد سلامت باتری دستگاه‌های کارتخوان سیار در عملکرد آن‌ها موثر است. ممکن است در طول استفاده از دستگاه‌های کارتخوان، باتری آن‌ها با مشکل مواجه شود. اگر فکر می‌کنید باتری دستگاه کارتخوان شما درست کار نمی‌کند، می‌توانید با استفاده از روش‌های زیر، سلامت آن را بررسی کنید.

  • برای تست باتری داخلی می‌توانید باتری خارجی را از دستگاه جدا و پس مدتی دوباره وصل کنید. پس از روشن کردن دستگاه، اگر کارتخوان به طور خودکار به حالت Tamper وارد شد، یعنی باتری داخلی مشکل دارد و باید تعویض شود. تعویض باتری داخلی کارتخوان حتما باید توسط تعمیرکاران مجاز انجام شود.
  • سلامت باتری خارجی کارتخوان، به سرعت شارژ شدن و نگه‌داشتن شارژ آن بستگی دارد. اگر سرعت شارژ شدن دستگاه به طور غیرمعمولی بالا یا پایین باشد احتمالا سلامت دستگاه با مشکل مواجه شده است. میزان سرعت شارژ شدن و نگه‌داشتن شارژ باتری خارجی را باید با باتری سالم مشابه همان مقایسه کنید. اگر متوجه اختلاف فاحشی شدید، باتری دستگاه ضعیف شده است. بسته به ظرفیت باتری، کارتخوان باید در حالت استندبای بین 36 تا 48 ساعت و در حالت استفاده مداوم بین 5 تا 8 ساعت شارژ نگه دارد. اگر باتری کارتخوان کمتر از این میزان شارژ نگه داشت، احتمالا باتری خارجی باید تعویض شود.

نکات مهم برای مراقبت از باتری دستگاه کارتخوان

با رعایت چند نکته ساده، می‌توانید خراب شدن باتری دستگاه کارتخوان را به تعویق بیندازید:

  • برای شارژ کردن دستگاه از شارژر اورجینال و سالم استفاده کنید. شارژ کردن کارتخوان با شارژر خراب به سرعت سلامت باتری آن را با مشکل مواجه می‌کند.
  • دستگاه را به طور مداوم روشن نگه ندارید. بعد از هر 180 دقیقه روشن بودن، 10 دقیقه دستگاه را خاموش کنید.
  • قبل از رسیدن شارژ باتری به 15 درصد، آن را شارژ کنید. تخلیه کامل شارژ باتری به آن آسیب می‌زند.
  • هرگز در زمان روشن بودن کارتخوان، باتری را جدا نکنید و برای خارج کردن باتری حتما دستگاه را خاموش کنید.
  • دستگاه را در معرض تابش نور خورشید و گرمای زیاد قرار ندهید. این کار به اجزای داخلی باتری آسیب وارد می‌کند.

نگه‌داری بهتر از باتری کارتخوان

حرف پایانی

باتری یکی از اجزای مهم کارتخوان سیار است. هر دستگاه کارتخوان سیار دو باتری داخلی و خارجی دارد. باتری خارجی با اتصال به جریان برق انرژی الکتریکی را در خود ذخیره می‌کند. هنگام استفاده از کارتخوان سیار، باتری انرژی ذخیره شده را در اختیار سایر اجزای دستگاه قرار می‌دهد. در نتیجه عملکرد کارتخوان به سلامت باتری آن بستگی دارد. برای افزایش طول عمر باتری کارتخوان باید در استفاده و شارژ کردن آن دقت داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید