شرایط کارتخوان سیار اتباع خارجی

شرایط و مدارک دریافت کارتخوان

اتباع خارجی از جمله مهاجران افغانی زیادی در ایران زندگی می‌کنند. طبیعتا این افراد برای گذراندن زندگی خود به شغل و کار نیازمند هستند. تعداد زیادی از اتباع خارجی به عنوان فروشنده مشغول به کار هستند. به همین دلیل استفاده از خدمات بانکی، به ویژه دریافت کارتخوان برای آن‌ها الزامی است. در ایران قوانین خوبی برای حمایت از اتباع خارجی وجود دارد. مطابق قانون اتباع خارجی حق استفاده از خدمات بانکی را دارند، اما به شکل محدودتر و با کنترل بیشتر. مهاجران زیادی از قوانین خدمات بانکی به خصوص شرایط دریافت کارتخوان اتباع خارجی مطلع نیستند. به همین دلیل در ادامه شرایط کارتخوان سیار اتباع خارجی را شرح می‌دهیم تا مهاجران محترم افغانستانی، عراقی و… را با قوانین شرایط دریافت کارتخوان آشنا کنیم.

خدمات بانک مرکزی برای اتباع خارجی

بانک مرکزی امکان استفاده از خدمات بانکی زیادی از جمله دریافت کارتخوان را برای اتباع خارجی در نظر گرفته است. اتباع خارجی می‌توانند به راحتی با ارائه مدرک معتبر به بانک‌ها، از هر گونه خدمات بانکی بهره‌مند شوند.

البته همانطور که گفته شد خدمات بانکی که برای ارائه به مهاجران مجاز هستند، محدودتر است. خوشبختانه دریافت کارتخوان نیز جزء خدمات بانکی مجاز برای اتباع خارجی به شمار می‌آید. این افراد در صورت داشتن مدارک لازم می‌توانند به راحتی و بدون هیچ محدودیتی کارتخوان سیار و یا ثابت دریافت کنند. کارتخوان سیار به دلیل مزیت‌های زیاد، بیشتر مورد توجه افراد قرار می‌گیرد. شرایط دریافت کارتخوان سیار برای اتباع خارجی خیلی پیچیده نیست و مهاجران به راحتی می‌توانند کارتخوان سیار دریافت کنند.

کارتخوان سیار

دریافت کارتخوان‌های سیار

کارتخوان در دو نوع ثابت و سیار وجود دارد. کارتخوان‌های سیار، قابل حمل هستند و به همین دلیل بیشتر مورد استقبال قرار گرفته‌اند. برای تهیه کارتخوان سیار دو روش وجود دارد. روش اول که راحت‌ترین راه است، خرید دستگاه کارتخوان سیار است.

روش دوم دریافت کارتخوان سیار رایگان از بانک است. اولین شرط برای دریافت کارتخوان سیار رایگان، داشتن جواز کسب است. در روش دوم باید با ارائه صورت حساب بانکی به بانک ثابت کنید که تعداد و مبلغ تراکنش‌های بانکی شما زیاد است.

برای دریافت کارتخوان سیار از بعضی از بانک‌ها باید مبلغی را در حساب بانکی گروگذاری کنید. این مبلغ به عنوان ودیعه توسط بانک مسدود می‌شود. در صورتی که شرایط کارتخوان سیار اتباع خارجی و داشتن جواز کسب آن‌ها احراز شود، آن‌ها نیز می‌توانند از این امکان بهره‌مند شوند. در صورتی که سه ماه متوالی تراکنش‌های دستگاه کارتخوان کمتر از حد نصاب باشد، بانک اقدام به جمع‌آوری کارتخوان سیار رایگان می‌کند.

دریافت کارتخوان رایگان از بانک

شرایط عمومی دریافت کارتخوان

دریافت کارتخوان شرایط و قوانینی دارد که خیلی سخت نیستند. به همین دلیل صاحبان کسب و کارها به راحتی می‌توانند کارتخوان سیار و ثابت دریافت کنند. البته در نظر داشته باشید که کارتخوان فقط به افراد بالای 18 سال، کسانی که در بانک‌های عضو شتاب حساب دارند و کسانی که بیش از 500 تراکنش در ماه داشته باشند تعلق می‌گیرد. شرایط کارتخوان سیار اتباع خارجی نیز به همین صورت است. کسانی که شرایط لازم برای دریافت کارتخوان را داشته باشند، می‌توانند با ارائه مدارک لازم کارتخوان دریافت کنند.

به طور کلی همه افراد با ملیت ایرانی یا خارجی برای دریافت کارتخوان باید مراحلی طی کنند. برای دریافت کارتخوان، ابتدا باید در بانک مورد نظر خود حساب باز کنید. سپس فرم در خواست کارتخوان را تکمیل کنید و به همراه مدارک مورد نیاز به بانک تحویل دهید. مدارک لازم افراد حقیقی برای دریافت کارتخوان سیار عبارتند از:

  • کپی شناسنامه به صورت پشت و رو
  • کپی کارت ملی به صورت پشت و رو
  • کپی مجوزهای فعالیت
  • سند مالکیت یا کپی اجاره‌نامه
  • استشهاد محلی (درصورت نداشتن مجوزهای فعالیت، سند مالکیت یا اجاره‌نامه)
  • استعلام کدپستی منزل یا محل کار
  • گواهی شبا مربوط به حساب متصل به کارتخوان

شرایط دریافت کارتخوان

علاوه بر مواردی که در بالا ذکر شد، مهاجران افغانستانی، عراقی و… برای احراز شرایط کارتخوان سیار اتباع خارجی به مدارک دیگری نیز نیاز دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

افراد حقوقی نیز با ارائه مدارک زیر می‌توانند کارتخوان سیار دریافت کنند:

  • اساسنامه
  • شماره حساب مدیرعامل (در قالب رسمی)
  • کارت ملی و تصویر شناسنامه صاحبان امضا
  • سفته و اوراق بانکی (ده میلیون ریال به ازای هر دستگاه)

مدارک و شرایط کارتخوان سیار اتباع خارجی

یکی از شرایط لازم برای دریافت کارتخوان، داشتن حساب در یکی از بانک‌های عضو شتاب الزامی است. بنابراین اتباع خارجی باید با ارائه مدارک زیر، اقدام به افتتاح حساب در بانک مورد نظر کنند.

  • اصل و کپی گذرنامه معتبر
  • اصل و کپی کارت هویت
  • اصل و کپی کارت اقامت – کارت آمایش
  • اصل و کپی دفترچه اقامت یا پناهندگی
  • آدرس محل سکونت دائم همراه با ارائه مدارک و مستندات
  • ارائه معرفی‌نامه از دو معرف معتبر
  • اقرارنامه و تعهد مبنی بر نداشتن سوء پیشینه و تخلف مالی در سایر کشورها

یکی دیگر از شرایط کارتخوان سیار اتباع خارجی ارائه کد فراگیر یا شناسه اختصاصی اتباع (فیدا) است که در زمان ثبت نام اینترنتی به آن نیاز دارند.

مراحل ثبت نام دستگاه کارتخوان

علاوه بر مراجعه حضوری به بانک، ثبت نام اینترنتی نیز جزء شرایط کارتخوان سیار اتباع خارجی و ایرانی است. مراحل ثبت نام اینترنتی به این صورت است:

  1. ورود به سایت https://tax.gov.ir
  2. ورود به بخش پیش ثبت‌ نام و ثبت نام الکترونیک
  3. دریافت نام کاربری و رمز عبور
  4. مراجعه مجدد به سایت و ورود به بخش ثبت نام الکترونیک با داشتن اطلاعات کاربری
  5. وارد کردن اطلاعات مورد نیاز در سایت
  6. دریافت کد رهگیری (کد مالیاتی یا اقتصادی)

جمع بندی

قوانین ایران برای حمایت از مهاجران بسیار مناسب و مفید هستند. بانک‌ها نیز در راستای حمایت از مهاجران اقدام به ارائه کارتخوان به اتباع خارجی می‌کنند. مهاجران افغانستانی، عراقی و… با توجه به نیاز خود می‌توانند از بانک کارتخوان سیار یا ثابت درخواست کنند. اتباع خارجی برای دریافت کارتخوان سیار باید مدارک معتبر خود را به بانک ارائه دهند. در صورتی که شرایط کارتخوان سیار اتباع خارجی احراز شود، به راحتی می‌توانند کارتخوان سیار دریافت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید