دستگاه کارتخوان سیار

سیم کارت کارتخوان‌های سیار

دستگاه‌های کارتخوان به عضو جدانشدنی مشاغل و کسب و کارها تبدیل شده‌اند. دستگاه‌های کارتخوان یک شعبه کوچک از بانک هستند که انواع خدمات بانکی از جمله پرداخت قبوض بانکی، گرفتن موجودی و پرداخت وجه مورد نظر و… را انجام می‌دهند.

این دستگاه‌ها با ارتباط تلفنی، LAN یا اتصال به اینترنت از طریق Wi-Fi و… به شبکه بانکی متصل می‌شوند. ارتباط تلفنی در همه مواقع قابل دسترسی نیست اما با وجود سیم کارت کارتخوان‌های سیار در هر زمان و مکانی، اتصال به اینترنت ممکن است. در ادامه بیشتر درباره این دستگاه ها خواهید خواند.

آشنایی با دستگاه های کارتخوان سیار

به دستگاه‌های کارتخوانی که با اینترنت سیم کارت کار می‌کنند، سیار گفته می‌شود. سرعت و پهنای باند سیم کارت کارتخوان‌های سیار در آنتن‌دهی دستگاه موثر است. تمامی سیم کارت‌های موجود در بازار ایران (همراه اول، ایرانسل و…) روی دستگاه‌های کارتخوان سیار کار می‌کنند.

در مشاغلی که معاملات در یک مکان ثابت صورت نمی‌گیرد، از دستگاهای کارتخوان سیار استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها محدودیت مکانی ندارند و به همین دلیل محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. از دیگر مزایای این دستگاه‌های کارتخوان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حمل و جابجایی آسان و عدم نیاز به خطوط تلفن ثابت
  • امنیت بالا در انتقال اطلاعات
  • انجام تراکنش‌ها با سرعت بالا
  • بدون نیاز به اتصال به برق مستقیم

سیم کارت کارتخوان‌های سیار

یکی از مواردی که در عملکرد کارتخوان‌های سیار تاثیر فراوان دارد، سیم کارت آن‌ها است. ارتباط این دستگاه‌ها با استفاده از سیم کارت برقرار می‌شود. به همین دلیل باید از سیم کارتی با آنتن‌دهی بالا و پوشش اینترنت گسترده استفاده شود. همه اپراتورهایی که در ایران فعالیت دارند مثل همراه اول، ایرانسل و… را می‌توان به عنوان سیم کارت کارتخوان‌های سیار انتخاب کرد.

نحوه عملکرد کارتخوان سیار

عملکرد دستگاه‌های کارتخوان به سرعت ارتباط با شبکه و قدرت پردازنده دستگاه بستگی دارد. پردازنده دستگاه‌های سیار باید قدرت پردازش بیشتری داشته باشند تا با سرعت مطلوب اطلاعات را ارسال و دریافت کنند. انرژی مورد نیاز دستگاه‌های کارتخوان سیار توسط باتری‌های قابل شارژ تامین می‌شود. بنابراین به باتری‌ با ظرفیت بالا نیاز دارند. احتمال قطعی برق به خصوص در فصول گرم سال باعث شده است تا حتی کسانی که در مکان ثابت کار می‌کنند به دستگاه‌های کارتخوان سیار نیاز پیدا کنند.

کارکرد دستگاه‌ها کارتخوان سیار به سرعت اینترنت سیم کارت مورد استفاده بستگی دارد. بنابراین آنتن‌دهی و پوشش اینترنت سیم کارت دستگاه کارتخوان بسیار مهم است.

مشکلات رایج دستگاه‌های کارتخوان سیار

برخی از رایج‌ترین مشکلات این دستگاه‌ها به شرح زیر هستند.

ضعف آنتن‌دهی و سرعت پایین اینترنت

مهم‌ترین مشکلی که دستگاه‌های کارتخوان سیار با آن مواجه می‌شوند، عدم ارتباط با شبکه است. این مشکل به دلیل ضعف آنتن‌دهی و پوشش اینترنت اپراتور سیم کارت در محل است. آنتن‌دهی و پوشش اینترنت کاملا نسبی است. برای مثال در برخی مناطق فقط سیم کارت ایرانسل برای کارتخوان سیار مناسب است و در برخی مناطق سیم کارت همراه اول و… . برای رفع این مشکل می‌توانید اپراتورهای مختلف سیم کارت را امتحان کنید. در نهایت سیم کارت کارتخوان‌های سیار که برای محل مورد نظر شما مناسب است را پیدا کنید.

شارژ باتری

هرچند که باتری کارتخوان‌های سیار ظرفیت بالایی دارد و بسته به مدل دستگاه حدود 12 تا 48 ساعت شارژدهی دارد، اما ممکن است در بعضی ضروری مواقع شارژ باتری آن‌ها به اتمام برسد. کلید حل این مشکل در دست استفاده‌کنندگان از دستگاه است و آن‌ها باید به میزان شارژ باقی‌مانده دستگاه توجه کنند. اتصال به موقع و برنامه‌ریزی شده باتری کارتخوان سیار به برق شهری از اتمام شارژ آن در مواقع ضروری جلوگیری می‌کند.

جابه‌جایی سیم کارت در سوکت

یکی از مشکلاتی که خیلی معمول نیست اما گاهی پیش می‌آید، جابه‌جا شدن سیم کارت است. همانطور که گفته شد کارتخوان‌های سیار برای مشاغلی مناسب هستند که مکان ثابتی ندارند. مثل فروشنده‌های سیار، بازاریاب‌ها و… . ممکن است در حین حمل و نقل دستگاه‌ها، سیم کارت دستگاه‌های کارتخوان سیار جابه‌جا شود و محل قرارگیری آن در سوکت تغییر کند. برای حل چنین مشکلی فقط کافی است سیم کارت دوباره در جای درست قرار داده شود تا دستگاه کارتخوان دوباره شروع به کار کند.

مشکلات نرم‌افزار

گاهی اوقات ممکن است به علت یک مشکل داخلی و یا حتی خارجی نرم افزار دستگاه کارتخوان دچار مشکل شود. برای مثال استفاده از یک شارژر نامرتبط، توسط دستگاه به عنوان  یک حمله نرم‌افزاری شناخته می‌شود و کارتخوان به حالت تمپر می‌رود. در اکثر موارد مشکلات نرم‌افزاری دستگاه با راه اندازی مجدد رفع می‌شوند. در غیر این صورت، یک تعمیرکار متخصص می‌تواند مشکل را رفع کند.

شناسایی مشکلات کارتخوان‌های سیار

خطاهای رایج دستگاه‌های کارتخوان سیار

دستگاه‌های کارتخوان سیار، معاملات را خیلی ساده‌تر کرده‌اند. اما مثل هر دستگاه دیگری گاهی عملکرد آن‌ها دچار خطاهای مختلفی می‌شود. در ادامه برخی از این خطاها را بررسی می‌کنیم.

  • خطای 65 دستگاه: این خطا مربوط به کارت است و زمانی رخ می‌دهد که بانک مبدا، کارت را محدود کرده است. این محدودیت دلایل متعددی دارد که با مراجعه صاحب کارت به بانک رفع خواهند شد.
  • GPRS S دستگاه کارتخوان: شایع‌ترین خطایی که کارتخوان‌های سیار با آن مواجه می‌شوند مربوط به GPRS S دستگاه است. وقتی که سیم کارت کارتخوان‌های سیار یک‌ طرفه یا قطع می‌شود با این خطا مواجه می‌شویم. گاهی به دلیل کمبود شارژ باتری نیز، این خطا نمایش داده می‌شود. اگر با بررسی و رفع این دو مورد خطای GPRS S رفع نشد، باید با شرکت پشتیبان تماس گرفته شود.
  • خطای 97 دستگاه: هنگام راه‌اندازی احتمال بروز خطای 97 وجود دارد. در صورت مشاهده این خطا کافی است دستگاه دوباره راه‌اندازی شود.
  • اتمام کاغذ: با تمام شدن کاغذهای رسید، کارتخوان اتمام کاغذ را نشان می‌دهد. این خطا با قرار دادن رول کاغذ رفع می‌شود.
  • مسدود شدن رمز مدیر دستگاه: برای استفاده از بخش‎های مهم دستگاه مثل تنظیمات لازم که رمز دستگاه را وارد کنیم. در صورتی که این رمز 3 بار متوالی، اشتباه وارد شود مسدود می‌شود. این مشکل فقط توسط شرکت پشتیبانی کارتخوان رفع می‌شود.

رفع خطاهای دستگاه‌های کارتخوان سیار

جمع بندی

امروزه کسب و کار بدون دستگاه‌های کارتخوان امکان‌پذیر نیست. برای کسب و کارهای غیرثابت دستگاه‌های کارتخوان سیار بهترین گزینه هستند. البته مشاغل ثابت هم می‌توانند در مواقع ضروری از کارتخوان‌های سیار استفاده کنند. ارتباط این مدل کارتخوان‌ها با شبکه بانکی توسط اینترنت سیم کارت برقرار می‌شود. با توجه پوشش و آنتن‌دهی اپراتورهای مختلف از جمله همراه اول و ایرانسل در منطقه مورد نظر، می‌توانیم سیم کارت کارتخوان‌های سیار را انتخاب کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید