اصول نگهداری کارتخوان

اصول نگهداری دستگاه کارتخوان

دستگاه‌های کارتخوان برای دارندگان کسب و کارها از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند و کوچک‌ترین بی‌احتیاطی در نگهداری از آنها می‌تواند در کار و شغل، اختلال ایجاد کند. رعایت اصول نگهداری هر وسیله‌ای باعث افزایش طول عمر و عملکرد بهتر آن می‌شود و هزینه‌های اضافی را کاهش می‌دهد.

دستگاه کارتخوان حاوی اطلاعات مهمی است که مالک آن باید در حفظ و نگهداری دستگاه کوشا باشد. زمانی که دستگاه‌های کارتخوان به دلیل استفاده نادرست دچار مشکل و عیب می‌شوند، طبیعتا باعث کسادی کسب و کار در برخی مشاغل می‌شود؛ زیرا ممکن است مشتری در آن بازه زمانی به شما مراجعه کند و پول نقد همراه نداشته باشد که در این صورت شما ضرر می‌کنید.

در این مطلب می‌خواهیم درباره اصول نگهداری کارتخوان و روش‌هایی که باعث افزایش طول عمر دستگاه می‌شود صحبت کنیم.

روش‌هایی که باعث افزایش طول عمر دستگاه کارتخوان می‌شود

روش‌هایی وجود دارند که صاحبان کسب و کارها و کسانی که از دستگاه‌های کارتخوان استفاده می‌کنند، باید بدانند. این کارها باعث افزایش طول عمر دستگاه آن‌ها می‌شود.

درست استفاده کردن از دستگاه توسط کاربران

دستگاه کارتخوان نیز مانند سایر دستگاه‌ها، در صورت استفاده نادرست توسط کاربران عملکرد ضعیفی از خود نشان می‌دهد. بهتر است قبل از کار کردن با دستگاه، آموزش استفاده درست از آن را مطالعه کرده و بعد شروع به کار کنید.

کمک گرفتن از یک متخصص در حوزه دستگاه کارتخوان

در ارتباط بودن و مشاوره گرفتن از یک متخصص که تعمیرات و نگهداری دستگاه‌های کارتخوان را انجام می‌دهد، بسیار مفید است. به همین دلیل قرارداد با شرکتی که سرویس و نگهداری دستگاه کارتخوان را انجام می‌دهد، می‌تواند ضروری باشد.

هنگامی که دستگاه کارتخوان می‌خرید، آن را چک کنید

 اولین گام برای نگهداری دستگاه کارتخوان زمانی است که آن را خریداری می‌کنید. شما باید تمام قسمت‌ها و تجهیزات جانبی دستگاه کارتخوان را چک و بررسی کنید تا از سالم بودن آن مطمئن شوید، سپس دستگاه را روشن کنید و اتصالات و اتصال آن به شبکه را بررسی کنید که مشکلی نداشته باشد.

چک کردن دستگاه، هنگام خریداری

 

تمیز نگه داشتن دستگاه

مهم‌ترین قسمت در دستگاه کارتخوان، هد مغناطیسی است که وظیفه خواندن اطلاعات را برعهده دارد. هد مغناطیسی در هنگام کارت کشیدن، اطلاعات کارت را از قسمت نوار مشکی رنگ که روی کارت قرار دارد می‌خواند. هد مغناطیسی باید کاملا تمیز و بدون گرد و غبار باشد.

به یاد داشته باشید اشیای دیگر به جز کارت بانکی را در آن قرار ندهید و در هفته یک بار دستگاه را خاموش کرده و با دستمال نرم آن را تمیز کنید.

نگهداری از قسمت درج سیم کارت در کارتخوان

 سیم کارت‌ها باید به درستی در جای خود قرار گیرند در غیر این صورت خشاب‌ها بسته نمی‌شوند. از وارد کردن فشار به محل درج سیم کارت جدا خودداری شود، زیرا باعث شکستن سیم کارت و پین‌های آن می‌شود.

از قرار دادن دستگاه در محیط حاوی گرد و غبار و مایعات جلوگیری کنید و دستگاه را در جای خشک قرار دهید. همچنین با دست‌های کثیف با دستگاه کار نکنید و به یاد داشته باشید که سیم کارت‌های نانو برای دستگاه کارتخوان مناسب نیستند.

مراقب رول کاغذی در دستگاه باشید

یکی دیگر از اصول نگهداری کارتخوان، تمیز نگه داشتن محل رول کاغذی است. رول کاغذی برای هر دستگاه متفاوت است بنابراین به ضخامت کاغذ و رنگ چاپ آن دقت کنید.

مراقب امنیت کارتخوان باشید

 دستگاه‌های کارتخوان نوعی کامپیوترهای کوچک هستند که عملکردی متفاوت دارند. این دستگاه طبق استاندارد بین‌المللی طراحی شده است و کوچکترین ضربه به آن باعث می‌شود، پیچ‌ها به حالت قفل درآیند.

در این صورت فقط شرکت‌ پشتیبان‌کننده می‌تواند دستگاه را مجددا راه‌اندازی کند. دستکاری و تلاش برای باز کردن پیج و راه‌اندازی دستگاه، باعث از بین رفتن اطلاعات می‌شود. بنابراین در چنین شرایطی با تعمیرکاران مجاز در ارتباط باشید.

امنیت کارتخوان، یکی از اصول نگهداری آن

مراقبت از برچسب سریال کارتخوان

هر دستگاه کارتخوان، یک لیبل شناسایی دارد که در واقع شناسنامه دستگاه است. شماره سریال دستگاه حتما باید روی آن هک شده باشد. این شماره سریال از طریق نرم‌افزاری نیز قابل رویت است. برای دریافت خدمات پس از فروش، این شماره سریال الزامی است، پس در حفظ و نگهداری آن کوشا باشید.

حفظ آرامش در صورت دریافت پیام غیرعادی

  یکی از اصول نگهداری کارتخوان این است که در هنگام مشاهده پیام غیرعادی، جهت جلوگیری از سوء استفاده باید با پشتیبان و تعمیرکاران مجاز در ارتباط باشید و آن‌ها را در خصوص پیامی که برایتان ارسال شده است مطلع کنید.

از قطعات دستگاه کارتخوان به خوبی مراقبت کنید

 کارتخوان‌ها حاوی قطعاتی مانند باتری، کبل‌ها، درب پرینتر، برد، غلتک و بسیاری دیگر از قطعات هستند که مراقبت از آن‌ها بسیار حائز اهمیت است. بنابراین سعی خود را در سالم نگه داشتن آن‌ها به کار گیرید.

از باتری به درستی مراقبت کنید

به یاد داشته باشید که تنها از شارژر اصلی دستگاه استفاده کنید و هنگامی که شارژ دستگاه به 15 درصد رسید، آن را به شارژر متصل کنید تا باتری به طور کامل شارژ شود. نکته‌ای که حائز اهمیت این است که وقتی دستگاه را به تازگی خریداری کرده‌اید، لازم است تا به مدت 2 روز آن را به شارژ متصل کنید.

امنیت کارتخوان، یکی از اصول نگهداری آن

نتیجه‌گیری

اصول نگهداری کارتخوان کار پیچیده و سختی نیست، تنها باید دقت و توجه کافی را در این زمینه به کار برد. هر اندازه که در استفاده از این دستگاه محتاط و دقیق باشید، عمر دستگاه نیز به مراتب بیشتر شده و عملکرد بهتری را به نمایش می‌گذارد، بنابراین از موقعی که دستگاه کارتخوان را خریداری کردید، باید در سالم نگه داشتن آن نیز تلاش کنید.

این دستگاه نباید به صورت مداوم روشن باشد و نباید در جاهای خیلی گرم قرار بگیرد. در شارژ کردن باتری دستگاه نهایت دقت را به خرج دهید تا عمر باتری زیاد‌تر شود. هم‌چنین نکاتی که در این مطلب بیان شد را رعایت کنید تا بهترین کارایی از دستگاهتان را شاهد باشید.

این نوشته در مجله ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید