داستان مالیات کارتخوان

توافق بانک مرکزی و سازمان مالیات در ربطه با دستگاه‌های کارتخوان

مالیات کارتخوان ترسناک‌ترین خبر برای کسب‌وکارهای اینترنتی و مشاغل حضوری است. تقریبا تمام کسب‌وکارهای اینترنتی و در مواردی مشاغل حضوری از پایانه‌های فروش استفاده می‌کنند. از آنجا که این موضوع بسیار بااهمیت است، ما پیشنهاد می‌کنیم که همه مشاغل کوچک و بزرگ از متخصصان مالیاتی مشاوره بگیرند. پایانه‌های فروش یکی از نگرانی‌های اصلی فروشنده‌ها و کسب‌وکارهای غیرنقدی است. این پایانه‌های فروش درواقع امکان پرداخت غیرنقدی را فراهم می‌کند که توسط درگاه‌های بانکی و دستگاه کارتخوان صورت می‌گیرد. به همین دلیل قصد داریم در ادامه این موضوع را برای شما به طور کامل توضیح دهیم.

ماجرای مالیات پایانه‌های فروشگاهی چیست؟

چند سالی است که با جایگزین شدن کارت‌های بانکی به جای پول نقد، غالب کسب‌وکارها در کشور، از مغازه‌ها و فروشگاه‌ها گرفته تا حتی دست‌فروشان، دارای دستگاه کارتخوان هستند تا امکان خرید را برای مشتریان خود تسهیل کنند.

امروزه حجم نقل و انتقال پول با این دستگاه‌ها بسیار زیاد است. همین مسئله سبب شده که اکثر کشورها به فکر وضع قانون برای ساماندهی پایانه‌های فروشگاهی بیفتند. شاید مهم‌ترین موضوع در این زمینه، مالیات است که از گذشته‌های دور، مالیات یکی از مهم‌ترین منابع درآمد دولت‌ها در سراسر جهان بوده است. از اینجاست که ماجرای مالیات کارتخوان آغاز می‌شود.

در ایران، مجلس شورای اسلامی در سال 1398، با هدف شفاف‌سازی درآمدها و اجرای صحیح قوانین مالیات، قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان را تصویب کرد. در یکی از مواد این قانون، بانک مرکزی موظف شده تا با همکاری سازمان امور مالیاتی، به هر دستگاه کارتخوان یک کد یکتا اختصاص دهد.

تا پیش از تصویب این قانون، تراکنش‌ها از طریق کارتخوان نیازمند پرداخت مالیات نبود، اما پس آز آن سازمان امور مالیاتی با طرح مصوباتی، همه کارتخوان‌ها و درگاه‌های اینترنتی را مشمول پرداخت مالیات کرد. با این حال، از آنجا که این قوانین روی همه کسب‌وکارها تاثیرگذار است، ما در ادامه به موضوعات مهم در مورد مالیات کارتخوان اشاره می‌کنیم.

مالیات کارتخوان برای مشاغل اینترنتی و حضوری

کد یا شناسه یکتا چیست؟

تغییرات قوانین و تبصره‌های مالیاتی ایران باعث ایجاد سردرگمی و نگرانی درباره نحوه تنظیم اظهارنامه مالیاتی و انجام امور مالی و حسابداری مودیان در زمینه‌های مختلف شده است. به همین دلیل، برای اطلاع به موقع از قوانین جدید و باخبر شدن از جزئیات تبصره‌های مالیاتی نیاز به مشورت با متخصصان است.

در مصوبات جدید، به منظور محاسبه دقیق میزان مالیات کارتخوان، بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی برای هر دستگاه یک کد مالیاتی خاص در نظر می‌گیرند. این کد همان شناسه یکتا است که با صدور آن، امکان پیگیری تراکنش‌های انجام شده توسط دستگاه‌ها و نهادهای ناظر فراهم می‌شود.

چگونه کارتخوان‌ها را به پرونده مالیاتی وصل کنیم؟

طبق قوانین جدید، اگر می‌خواهید به استفاده از کارتخوان خود ادامه دهید، باید آن را به پرونده مالیاتی خود اضافه کنید. در غیر اینصورت، دستگاه شما با دستور مراجع ذی‌ربط غیرفعال خواهد شد و دیگر امکان هیچگونه استفاده از آن را نخواهید داشت.

نگران نباشید! انجام این کار چندان سخت و مشکل نیست. شما با طی مراحل زیر می‌توانید به سادگی کارتخوان فروشگاهتان را به پرونده مالیاتی خود وصل کنید.

گام اول: ورود به سامانه

برای رسیدگی به وضعیت مالیات کارتخوان خود، ابتدا وارد پنل کاربری خود در درگاه خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی شوید. اگر از قبل اقدام به ثبت‌نام کرده‌اید، می‌توانید با وارد کردن کد ملی و رمز عبور خود وارد این سامانه شوید. همچنین در صورتی که رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید، می‌توانید از قسمت «فراموشی»، رمز عبور جدید خود را دریافت کنید.

کارتخوان را به پرونده مالیاتی خود اضافه کنید.

اگر شما جزو آن دسته افرادی هستید که تاکنون در این سامانه حسابی باز نکرده‌اید، باید در قسمت ثبت‌نام، کد ملی، تاریخ تولد و شماره همراه خود را وارد نمایید. دقت داشته باشید که مالکیت شماره تماس باید با کدملی مطابقت داشته باشد. پس از ثبت این اطلاعات، پیامک حاوی کد تایید به تلفن همراه شما ارسال خواهد شد و می‌توانید وارد سامانه شوید.

گام دوم: اطلاع از کارتخوان‌ها

پس از ورود به سامانه، می‌بایست از منوی موجود، وارد صفحه خلاصه وضعیت مالیاتی شوید. در این قسمت شما می‌توانید از وضعیت پرونده مالیاتی خود باخبر شوید و تمام دستگاه‌های کارتخوانی که به نام شما ثبت شده است را مشاهده کنید. مالیات کارتخوان فقط برای دستگاه‌هایی که به پرونده مالیاتی متصل هستند محسوب می‌شود.

گام سوم: اتصال یا غیرفعال‌سازی کارتخوان

پس از انجام اقداماتی که در بالا توضیح دادیم، حالا باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید به استفاده از دستگاه کارتخوان خود ادامه دهید یا خیر. اگر دیگر قصد استفاده از کارتخوان خود را ندارید، باید گزینه غیرفعال‌سازی را بزنید، اما اگر می‌خواهید به انجام تراکنش از طریق دستگاه خود ادامه دهید، باید با انتخاب گزینه مربوطه، آن را به پرونده مالیات خود متصل کنید.

جریمه کتمان درآمد چیست؟

اگر یک شخص حقیقی یا حقوقی، میزان درآمد خود در یک سال مالیاتی را کمتر از مقدار واقعی گزارش کند، به کتمان درآمد متهم می‌شود. این قضیه به همه انواع درآمد مربوط می‌شود و در مورد مالیات کارتخوان نیز صدق می‌کند.

سازمان امور مالیاتی، جرایم سنگینی را برای اشخاصی که درآمد خود را اظهارنامه‌های مالیاتی به صورت صحیحی گزارش نکنند، در نظر گرفته است. این جریمه برای اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل، 30 درصد و برای سایر مودیان، 10 درصد مالیات متعلق به درآمدها خواهد بود.

نهادهای ناظر، از جمله سازمان امور مالیاتی، در زمینه کتمان درآمد بسیار سختگیر هستند. در صورتی که در هر مرحله از بررسی‌ها، تخلف مودی احراز شود، جرایم سنگین و حتی پیگیری‌های قانونی متوجه شخص خواهد شد. پس بهتر است، پیش از هر اقدامی، با متخصصان در این زمینه مشورت کنید.

دستگاه کارتخوان برای نقل و انتقال پول

کلام آخر

امروزه هر کسب‌وکار کوچک و بزرگی، از دستگاه‌های کارتخوان برای نقل‌وانتقال پول استفاده می‌کند. ساماندهی پایانه‌های فروشگاهی چند سالی است که مورد توجه نهادهای قانون‌گذار و اجرایی در کشور قرار گرفته است. در همین راستا، مجلس، سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی به طرح قوانین و مصوباتی در این زمینه پرداختند.

یکی از مهمترین مسائل در این زمینه، مصوبات مربوط به مالیات کارتخوان بود که موجب سردرگمی صاحبان مشاغل در کشور شده است. ما در این مطلب به ماجرای اخذ مالیات از دستگاه‌های کارتخوان و شناسه یکتا اشاره کردیم و برای شما یک راهنمای عملی از چگونگی اتصال کارتخوان به پرونده مالیاتی فراهم کردیم.

مسائل مربوط به مالیات در کشور، بسیار تخصصی و پیچیده هستند و هر اشتباهی می‌تواند تبعات سنگینی برای شما داشته باشد. بنابراین کسب اطلاعات به‌روز در این زمینه، حائز اهمیت است. شما می‌توانید برای مشاوره یا کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.

این نوشته در مجله ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید