آموزش اتصال کارتخوان به پرونده مالیاتی

در سال 1398 بعد از اینکه بیشتر کسب و کارها از دستگاه کارتخوان استفاده کردند، سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی، برای سازماندهی مالیات، قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان را در لیست اجرا قرار داد. براساس این قانون مالکان کارتخوان‌ها باید اطلاعات خود را برای سازمان امور مالیاتی ارسال کنند. در ادامه نحوه محاسبه بر اساس نوع صنف مشخص می‌شود. در اولین اقدام برای کارتخوان‌هایی با تراکنش بالای 100 عدد، پیامکی برای اینکه اقدام به ارسال پرونده داشته باشند ارسال شده است. صاحبان کسب و کارها توجه داشته باشند که این مالیات‌ها روی تک تک تراکنش‌ها محاسبه نمی‌شود، در نتیجه نگران تعداد تراکنش‌های نباشند. در ادامه برای اتصال کارتخوان به پرونده مالیاتی، نحوه ثبت نام در سامانه، ایجاد پرونده مالیاتی و اتصال آن به کارتخوان را آموزش می‌دهیم.

نحوه ثبت نام در درگاه خدمات الکترونیک سامانه امور مالیاتی کشور

تمامی کسانی که از قبل کارتخوان دارند و بدون اتصال به پرونده مالیاتی از آن استفاده می‌کنند یا کسانی که به تازگی کارتخوان دریافت کرده‌اند، موظف هستند تا نسبت به اتصال کارتخوان به پرونده مالیاتی اقدام کنند. برای این کار باید وارد سامانه خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به آدرس  my.tax.gov.irشوید. اگر تابه‌حال در این سامانه وارد نشدید، ابتدا باید گزینه ثبت نام را بزنید.

سامانه خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور

در این قسمت لازم است تا کد ملی صاحب کارتخوان را وارد کنید. در ادامه شماره همراهی که به نام صاحب کارتخوان است را وارد کنید.  مشخص می‌کنید که آیا تابعیت ایرانی دارید یا از اتباع خارجی هستید. سپس تاریخ تولد صاحب کارتخوان را وارد می‌کنید و با وارد کردن تصویر امنیتی ثبت نام شما کامل می‌شود.

در ادامه برای شما کد شش رقمی به همان شماره تلفن همراه که نوشتید، ارسال می‌شود. پس حتما حواستان باشد که به شماره تلفن دسترسی داشته باشید. کد 6 رقمی را وارد کرده و پس از آن وارد سامانه شوید.

اگر قبل‌تر در سامانه ثبت نام کرده باشید، فقط کافیست تا کد ملی و رمز خود را وارد کنید و وارد سامانه شوید. پس از اینکه وارد سامانه شدید، صفحه پرونده‌های شما نشان داده می‌شود.

برای هر کسب و کاری که ثبت کردید یک پرونده برای شما ثبت شده است. برای اینکه پرونده‌ها را ببینید، در قسمت پرونده‌های الکترونیک کلیک کنید. در هر پرونده مالیاتی، شماره رهگیری، نوع پرونده، شماره پستی، سمت و وضعیت پرونده مشخص می‌شود. اگر هیچ پرونده مالیاتی در لیست نبود، یعنی باید تازه برای تشکیل پرونده اقدام کنید.

نحوه ایجاد پرونده مالیاتی

نحوه اتصال کارتخوان به پرونده مالیاتی

برای ثبت کارتخوان در سامانه مالیاتی کشور به این آدرس مراجعه کنید.

بعد از اینکه پیش ثبت نام را انجام دادید، مراحل زیر را انجام دهید.

  • ابتدا بررسی کنید که چه تعداد کارتخوان به نام شما وجود دارد. برای این کار روی تعداد پایانه فروش یا بخش ساماندهی پذیرنده‌های بانکی کلیک کنید.

در این قسمت اگر کارتخوانی بود که دیگر قصد استفاده از آن را ندارید، نسبت به لغو آن اقدام کنید.

نکته مهمی که وجود دارد این است که چون شاپرک و سامانه امور مالیاتی همگام سازی می‌شوند، امکان دارد بعضی از کارتخوان‌ها هنوز به این سامانه متصل نشده باشند.

  • در این مرحله نیاز است تا کارتخوان مرتبط با کسب و کار مربوطه را به همدیگر الصاق کنید.

پرونده‌های مالیاتی خود را از این قسمت مشاهده کنید

تکمیل پرونده‌های ناقص در سامانه

اگر پرونده‌ شما در سامانه موجود است اما با رنگ قرمز پیام‌هایی برای شما مبنی بر اینکه نواقصی در پرونده وجود دارد ثبت شده، لازم است که این نواقص به سرعت رفع شوند.

برای این کار نیاز است تا روی گزینه جزئیات پرونده کلیک کرده و بعد از آن ورود و ویرایش را انتخاب کنید. در این قسمت به شما می‌گوید که پرونده شما چه ایراداتی دارد. در هر قسمت با کلیک روی هر پیام قرمز، صفحه‌ای جدا باز می‌شود و می‌توانید در آن صفحه، نواقص را برطرف کنید. بعد از اینکه تمامی پیام‌های قرمز برطرف شد، باید در قسمت وضعیت پرونده، پیامی مانند ثبت نام کامل و استفاده از خدمات مالیاتی نشان داده شود.

اگر کسب و کاری از کارتخوان استفاده نکند چه می‌شود؟

سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی، همه صاحبان کسب و کار را مجبور به استفاده از کارتخوان برای سازماندهی امور مالیاتی کردند. مشاغلی که برای دریافت کارتخوان برای کسب و کار خود اقدام نکنند و از اتصال کارتخوان به پرونده مالیاتی سر باز زنند، مشمول جریمه می‌شوند. این جریمه شامل کسانی هم می‌شود که کارتخوان دارند، اما در اختیار مشتریان قرار نمی‌دهند و آنها را مجبور به پرداخت پول نقد می‌کنند. برای این مورد آخر، این کار نزد سازمان امور مالیاتی فرار از اطلاع دادن درآمد به صورت واقعی و درست حساب می‌آید و این افراد مجبور به پرداخت جریمه‌های سنگین مالیاتی هستند.

در حال حاضر حدود 2 میلیون مشترک اتصال کارتخوان به پرونده مالیاتی را انجام داده‌اند. اما در این میان تعداد زیادی هستند که با وجود ارسال پرونده هنوز تکلیف آنها مشخص نیست.

کسب و کارها در هر صورت موظف به ثبت نام هستند. همه افراد می‌توانند با استفاده از نشانی  my.tax.gov.ir  از تعداد کارتخوانی که به نام آنها ثبت شده اطلاع پیدا کنند. هر کدام از این دستگاه‌ها که به پرونده مالیاتی متصل نبود، نسبت به اتصال آن اقدام کنند.

فرار مالیاتی جریمه‌های سنگینی را در پی دارد

نحوه محاسبه مالیات کارتخوان‌ها

نحوه محاسبه مالیات دستگاه‌های کارتخوان مانند محاسبه مالیات برای مشاغل است و روش مشخصی ندارد. این محاسبات توسط اداره مالیت صورت می‌گیرد و به شرکت‌های فروش کارتخوان هیچ ارتباطی ندارد.

بر اساس قانون مالیات، کلیه شغل‌ها به سه گروه تقسیم می‌شوند. این سه گروه شامل گروه‌های تولیدی، گروه‌های خدماتی و گروه‌های بازرگانی است. هر کسب و کار، بر اساس اینکه در کدام گروه قرار بگیرد، حدود 10 تا 25 درصد مالیات به آن تعلق می‌گیرد.

این نکته قابل توجه است که مالیاتی به نام  مالیات دستگاه پز وجود ندارد. سازمان مالیاتی چنین کدی برای مالیات در نظر نگرفته است. دلیل اصلی تاکیید بر اتصال کارتخوان به پرونده مالیاتی، تطابق شغل شما با دستگاه کارتخوانی است که به آن متصل است، تا با مشخص شدن میزان درآمد و از صحت عدد اعلام شده اطمینان پیدا کنند. مالیات شما بر اساس همان احضارنامه مالیاتی که هر ساله تکمیل می‌کنید، تعیین می‌شود.

چنانچه کسب و کاری احضارنامه را تکمیل نکند، سازمان امور مالیاتی بر اساس قوانین وارد عمل می‌شود و به محاسبه میزان درآمد می‌پردازد و خودش بر اساس تصمیمات خود مالیات را تعیین می‌کند.

سخن پایانی

اگر کسب و کاری دارید و نسبت به اتصال کارتخوان به پرونده مالیاتی تا کنون اقدامی نکرده‌اید، بهتر است حال از آموزش‌هایی که در این مطلب گنجاندیم، استفاده کرده و هرچه سریع‌تر نسبت به ساخت پرونده و تکمیل آن اقدام کنید. با این کار از جریمه‌های مالیاتی و مشکلاتی دیگری که امکان دارد برای کسب و کارتان پیش بیاید، جلوگیری می‌کنید و امور مالی مربوط به شغلتان را در سلامت نگه می‌دارید.

این نوشته در مجله ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید