کارتخوان بانکی یا شخصی؟

کسب و کارها حتی در ساده ترین شکل ممکن، مانند آنهایی که دست‌فروش ساده هستند تا کسانی که کسب و کار‌های بزرگی دارند به کارتخوان‌ها نیاز دارند. بدون کارتخوان عملا بسیاری از آنها دچار مشکل می‌شوند.

امروزه دریافت دستگاه پوز نسبت ب گذشته آسان‌تر شده است. این امکان وجود دارد با درخواست دادن یکی از این دستگاه‌ها را داشت. در حال حاضر دستگاه کارتخوان در دو نوع بانکی یا امانی و شخصی ارائه می‌شود. اما اینکه کدام یک را انتخاب کنید، به عوامل مختلفی بستگی دارد. هر کدام از این دو نوع مزیت‌ها و معایب خودش را دارد.

در این مطلب قصد داریم این دو نوع کارتخوان را بررسی کنیم و به معایب و مزیت‌های هر یک بپردازیم.

کارتخوان بانکی چیست؟

کارتخوان بانکی، کارتخوانی است که مالک اصلی آن بانک است. بانک با توجه به درخواست مشتریان، طبق دسته‌بندی و اولویت آن را در اختیار افراد قرار می‌دهد. برای گرفتن کارتخوان بانکی باید مدارک زیر را ارائه دهید.

  • تعهد ماهانه تعداد سقف تراکنش با توجه به نوع سیار یا ثابت آن
  • کپی شناسنامه
  • کپی کارت ملی به صورت پشت و رو
  • مدارک مربوط ب محل کسب و کار
  • مدارک مربوط به جواز کسب و کار
  • مبلغی به عنوان ودیعه

در دریافت کارتخوان بانکی ارائه مدارک کسب و کار الزامی است

مزیت استفاده از کارتخوان امانی بانکی

از مزیت‌های مهم دستگاه کارتخوان امانی، پشتیبانی دائمی بانک از آنهاست. به هر حال بانک با پیشتیبانی از دستگاه‌های کارتخوانی که به صورت امانی در اختیار این نوع کسب و کارها با تراکنش بالا قرار می‌دهد، به سود خود مورد نظر نیز دست می‌یابد.

چرا بانک از کارتخوان امانی پشتیبانی می‌کند؟

با توجه به اینکه این نوع کارتخوان جزو اموال بانک محسوب می‌شود، بانک برای حفظ منافع خود از آن مراقبت می‌کند. بانک با پشتیبانی اجازه قطع تراکنش‌ها را نمی‌دهد و همیشه پشتیبانی برای حل مشکلات آن وجود دارد.

دیگر اینکه، بانک برای اطمینان از این دستگاه کارتخوان دزدیده یا گم نشده باشد، همیشه آن را به صورت فیزیکی چک و ردیابی می‌کند.

پشتیبانی دائمی بانک از کارتخوان‌های امانی

معایب کارتخوان امانی بانکی

یکی از مهم‌ترین ایرادهای کارتخوان بانکی، تعداد محدود آنها است. هنگامی که شخصی برای دریافت این نوع از کارتخوان اقدام می‌کند، باید مدت‌های طولانی در صف انتظار بماند. برای کسب و کاری که تعداد تراکنش بالایی دارد، این انتظار ضرر مالی زیادی وارد می‌کند. هر روزی که کارتخوان نداشته باشید، تعداد زیادی مشتری از دست می‌رود.

همچنین این کارتخوان‌های اشتراکی، احتمال خطا در حساب و کتاب‌های مالی بعد را نیز دارد. چون افراد زیادی از این دستگاه‌ها به صورت مشترک استفاده می‌کنند، برای همه‌ آنها مشکلات مالیاتی مشترکی ایجاد می‌شود.

مشکل بعدی این است که برای گرفتن این نوع کارتخوان باید مدارک زیادی را تحویل بانک دهید. همچنین شرایط  دریافت بسیار سختی هم دارد. انواع مدارک، جواز کسب، موجودی حساب و چک کردن شرایط حساب بانکی از دردسر‌های گرفتن آن است. همچنین در این نوع از کارتخوان، باید مقداری از موجودی حساب بلوکه بماند که در نوع کارتخوان ثابت این اتقاف نمی‌افتد.  مقدار این پول بین 1 تا 4 میلیون تومان است. این مبلغ به اینکه از کدام بانک دریافت می‌کنید، متفاوت است.

از دید کسانی که از این نوع کارتخوان امانی بانکی استفاده می‌کنند، داشتن سقف برای تراکنش‌ها یک عیب محسوب می شود. بانک چون این دستگاه را به رایگان به فرد متقاضی می‌دهد، توقع دارد برای اینکه گردش مالی درست حفظ شود، سقف تراکنش برای معاملات با کارتخوان رعایت شود. گاهی فرد متقاضی به آن مقدار تراکنش مورد توافق بانک نمی‌رسد، در نتیجه مجبور است دستگاه را به بانک پس دهد. بانک طبق قوانین دستگاه را به متقاضی نفر بعد تحویل می‌دهد.

دستگاه کارتخوان شخصی

 این نوع دستگاه تنوع بیشتری نسبت به نوع امانی دارد. برای گرفتن کارتخوان شخصی نیز مدارکی مانند نوع امانی نیاز است که ارائه دهید، اما نیاز نیست تا مجوز داشته باشید و با گرفتن استشهاد محلی، مجوز دریافت کارتخوان را می‌گیرید.

اما سوال اینجاست که چرا بانک حتما به دنبال مجوز است؟ جواب این سوال ساده است، چرا که بانک ترجیح می‌دهد با کسی کار کند که به وجود کسب و کار آن اطمینان داشته باشد، در اینصورت پیگیری این فرد راحت‌تر و درصد اطمینان به آن  آسان‌تر است.

شرکت‌های خصوصی چون دستگاه‌ها را می‌فروشند، اینکه به چه کسی یا چه فروشنده‌ای می‌فروشند برایشان اهمیتی ندارد.

تنوع در کارتخوان‌های شخصی بیشتر است

مزیت کارتخوان شخصی

هنگامی که دستگاه کارتخوان می‌خرید، ویژگی‌های دستگاه کارتخوان برایتان اهمیت زیادی دارد. با توجه به اینکه چه استفاده‌ای از آن می‌کنید، نکاتی را در نظر می‌گیرید. اینکه چقدر برای آن هزینه می‌کنید خود یکی از دلایل انتخاب کردن یا نکردن دستگاه است. همین اتفاق باعث می شود تا مدل‌های زیادی در بازار عرضه شود. شرکت‌های فروش برای فروش بیشتر وارد رقابت می‌شوند و در نتیجه گزینه‌های انتخاب بالا می‌رود. در نهایت همه چیز به نفع خریدار کارتخوان تمام می‌شود.

سرعت دریافت این کارتخوان‌ها زیاد است. به دلیل آنکه تعداد زیادی از آنها وجود دارد و نیاز نیست تا در صف تخصیص بمانید، به سرعت پس از درخواست به شما تحویل داده می‌شود و نیاز نیست نگران این باشید که مشتری را بخاطر نداشتن کارتخوان از دست می‌دهید.

شرکت‌های ارائه‌دهنده مدارک اضافی از شما دریافت نمی‌کنند. تنها مدارکی مورد نیاز است که باید به شرکت‌ psp و شاپرک برای اتصال به سامانه مالیاتی تحویل داده شود.

معایب دستگاه کارتخوان شخصی

از دستگاه‌های کارتخوان شخصی مانند دستگاه‌های امانی پشتیبانی نمی‌شود. درواقع چون شرکت ارائه‌دهنده سودی مانند بانک امانت‌دهنده از دستگاه کارتخوان نمی‌برد، پشتیبانی خاصی از دستگاه نمی‌کند.

تعداد تراکنش‌های این نوع کارتخوان به چیزی وابسته نیست و معمولا با کمتر شدن میزان تراکنش کسی از شما آن را پس نمی‌گیرد.

با دریافت سریع کارتخوان شخصی، مشتری از دست نمی‌دهید.

سخن پایانی

با توجه به مطالب بالا، باید ببینید استفاده از کدام نوع کارتخوان برای شما سود بیشتری دارد. شاید استفاده از کارتخوان بانکی با توجه به مزایای بالایی که دارد و اینکه همیشه در دسترس و فعال است برای شما اولویت باشد. شاید انتخاب دستگاه کارتخوان شخصی با توجه به اینکه راحت‌تر و سریع‌تر در دسترس قرار می‌گیرد اولویت بشتری داشته باشد. امیدواریم با استفاده از این مطلب به انتخاب درستی برسید.

این نوشته در مجله ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

1 دیدگاه برای “کارتخوان بانکی یا شخصی؟

  1. اشتراک‌ها: مدارک و شرایط کارتخوان شخصی مهم‌ترین گام برای دریافت دستگاه کارتخوان – Baztabcart

دیدگاهتان را بنویسید