خطاهای متداول تراکنش ها

در حال حاضر استفاده از کارت بیشتر از پول نقد در میان مردم رایج است. هر تکنولوژی که وارد بازار می‌شود ایرادهایی دارد. درواقع این ایرادها طبیعی است و به یک عامل یا یک قسمت از تکنولوژی  وابسته نیست.

 حتما برای شما هم پیش آمده است، برای خرید به فروشگاهی رفتید و زمان کارت کشیدن با خطایی مواجه شدید. بعضی از این خطاها با تکرار تراکنش رفع می‌شوند. اما بعضی از آنها نیاز به پیگیری‌های جدی دارد.

خطاها ممکن است از کارت و بانکی که از آن کارت صادر شده است و یا مربوط به ارتباط دستگاه کارتخوان با سامانه شاپرک و حتی ارتباط با اینترنت باشد. گاهی هم این خطا ناشی از مشکلاتی است که روی خود کارتخوان است. در این مطلب قصد داریم تا به بررسی تعدادی از این خطاها بپردازیم.

خطاهای مربوط به کارت و بانک مقصد

همانطور که گفتیم، بعضی از خطاها از سمت بانکی که کارت را صادر کرده است رخ می‌دهد و برای حل بیشتر این خطاها باید به بانک مراجعه کرد. برخی از این خطاها شامل موارد زیر است.

خطاهای تراکنش ممکن است از سمت کارت مبدا باشد

موجودی کارت کافی نیست، کد خطا 51

این خطا با توجه به بانکی که در آن حساب دارید و نوع حسابی که دارید، با مبلغ موجودی‌های متفاوتی بروز می‌کند. به طور مثال بعضی از بانک‌ها مبلغ 50 تومان و بعضی دیگر فقط 10 تومان را در حساب شما برای فعال ماندن حساب، نگه می‌دارند. به این نکته هم توجه کنید که در بعضی مواقع نیاز است تا کارمزد هم بپردازید پس امکان اینکه مبلغ درخواستی شما بعلاوه کارمزد از موجودی شما کمتر باشد هم هست.

برای اینکه از بروز این خطا  جلوگیری کنیم بهتر است همیشه از مقدار پولی که در حساب داریم و مبلغی که بانک بلوکه می‌کند، مطلع باشیم.

مشکل عملکرد بانک در ساعت‌های پایانی شب

در برخی از عملیات‌های بانکی این خطا دیده می‌شود. هنگامی که کاربر قصد استفاده از خدمات بانک را در حدود ساعت 11:54 تا حدود ساعت 00:15 داشته باشد، بانک به دلیل انجام عملیات‌های بانکی روزانه خدمات ارائه نمی‌دهد و تراکنش‌ها انجام نمی‌پذیرند. بهتر است برای جلوگیری از این خطا زمان انجام تراکنش را به زمان قبل  بعد از این زمان موکول کنید.

کارت مورد نظر مجاز به انجام این تراکنش نیست

در مورد اینکه چرا این خطا رخ می‌دهد، دلایل زیادی وجود دارد.

محدود شدن مبلغ خرید توسط بانک

بعضی از بانک‌ها وجود دارند که برای خرید محدوده مبلغی تعیین کرده‌اند. به طور مثال اگر بانکی اجازه خرید کمتر از 10 هزار تومان با کارت صادر کننده خودش را نداده باشد، صاحب کارت نمی‌تواند مبلغ 9500 تومان را با آن استفاده کند. این مبلغ برای بانک‌های مختلف متفاوت است.

راهکار مقابله با بروز این خطا، توجه به حداقل مبلغ خرید کارت است.

کارت مورد نظر، کارت هدیه یا بن کارت باشد

کارت‌های هدیه یا بن کارت‌ها در برخی موارد برای مصرف خاصی طراحی می‌شوند. امکان دارد نتوانید هر تراکنشی که مایل هستید را انجام دهید. اغلب کارت‌های هدیه برای خرید حضوری هستند و در این باره احتمال اینکه به مشکل بربخورید بسیار کم است.

اغلب کارت های هدیه برای خرید حضوری هستند

کارت به دلایل نامشخصی محدود و یا مسدود شده باشد

در برخی موارد دلیل اینکه چرا کارت تراکنشی را انجام نمی‌دهد مشخص نیست. تنها راه برای دانستن حل این مشکل، مراجعه به بانک صادر کننده کارت است.

 شماره پیگیری دریافت نشد

این خطا مستقیما از بانک صادرکننده کارت است و زمانی با این خطا مواجه می‌شوید که بانک به دلایل مختلفی دچار اختلال شده است. برای حل این خطا فقط باید مدتی منتظر بمانید و اگر در همان لحظه دوباره تراکنشی انجام دهید با خطا مواجه می‌شوید.

کارت مسدود است خطای 41 و 43

در این کد خطا، به دلیل اینکه صاحب کارت اعلام مفقودی کرده است کارت توسط بانک صادر کننده مسدود شده است و تراکنش صورت نمی‌گیرد.

تاریخ انقضای کارت کد خطا 54

این خطا زمانی رخ می‌دهد که کارت مورد نظر تاریخ انقضای آن رسیده باشد. البته در بیشتر مواقع تا حدود یک ماه بعد و شاید بیشتر، دیرتر از زمانی که روی کارت درج شده است غیرفعال می‌شوند. در دوران کرونا بانک‌ها مدت زمان انقضا را بیشتر تمدید کرده بودند. با بروز این خطا باید به بانک مراجعه کنید و کارت جدیدی دریافت کنید.

رمز عبور نادرست است، کد خطا 55

هنگامی این خطا رخ می‌دهد که رمز اشتباهی وارد شده باشد، اغلب موارد با تلاش مجدد تراکنش انجام می‌شود. البته توجه داشته باشید خطای دیگری به نام خطا رمز 3 بار متوالی اشتباه وارد شده نیزبا کد خطا 75 وجود دارد. یعنی اگر بیش از 3 بار رمز را اشتباه وارد کنید بانک برای مدتی اجازه تراکنش نمی‌دهد و باید یا مدت زمانی صبر کنید یا از کارت دیگری برای تراکنش استفاده کنید.

برای حل خطای رمز بهتر است که خود مشتری رمز را وارد کند

خطاهای ارتباطی

در کنار خطاهایی که مربوط به کارت هستند، خطاهای دیگری هستند که به دلیل مشکلی که در ارتباط است، به وجود می‌آیند. این خطاها شامل موارد زیر هستند.

  • کد خطا 5: دستگاه سعی می‌کند تا ارتباطی از طریق بلوتوث برقرار کند، اما در زمان ارسال و یا دریافت اطلاعات خطا رخ می‌هد.
  • کد خطا 15: در زمان بروزرسانی خطایی رخ داده است که بررسی را غیرممکن کرده است.
  • کد خطا 16: گزارش مورد نظر در زمان ارسال اطلاعات پاک شده باشد و دریافت اطلاعات غیرممکن باشد.
  • کد خطا 20: در این موقعیت از سمت سرور ارتباط قطع شده است.

خطاهای دستگاه کارتخوان

در برخی موارد خطاهای ایجاد شده در تراکنش به دلیل خطای ایجاد شده در دستگاه کارتخوان است. در ادامه به بعضی خطاها که ممکن است رخ بدهد می‌پردازیم.

  • خطای مربوط به سیگنال شبکه، اگر اینترنت شما قطع باشد، این خطا رخ می‌دهد. برای رفع این خطا باید قسمت اتصال به وای فای دستگاه را چک کنید.
  • خطای فعال نشدن دستگاه بعد از اینکه کد فعال سازی وارد شده است. برای حل این خطا، باید با استفاده از دکمه تنظیمات که سبز رنگ است، اطلاعات مربوط به خودتان که شامل نام کاربری، رمز عبور و نام شبکه است را به طور دستی وارد کنید.
  • اتصال دستگاه با سامانه شاپرک دچار مشکل شده باشد.

سخن آخر

در مجموع تمام خطاهایی که رخ می‌دهد قابل حل است. بیشتر آنها با مراجعه به بانک  و حتی تعدادی از آنها خود به خود با انجام مجدد تراکنش و یا حتی با چند حرکت ساده سخت افزاری روی دستگاه کارتخوان حل می‌شود. امیدواریم با خواندن این مطلب راه حل مناسبی برای حل خطاهای متداولی که در تراکنش‌ها رخ می‌دهد پیدا کنید.

این نوشته در مجله ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید